Onze vrijwilligers en actieve leden, van jong tot oud, zorgen voor een gezonde basis binnen de vereniging S.H.H. Presteren is mooi, maar plezier hebben in het spelletje is nog veel leuker. Ze noemen dat spelvreugde en bezieling.
Gele en rode kaarten dragen bij aan een slechte uitstraling. De KNVB en de aangewezen scheidsrechters zouden een verkeerde indruk kunnen krijgen.
De jeugd moet (leren) begrijpen dat het gebouwencomplex dat ter beschikking staat met veel bloed, zweet en tranen is gerealiseerd. Dat laten we door niemand moedwillig afbreken of beschadigen. We schromen dan ook niet de reparatiekosten bij de ouder(s)/verzorger(s) neer te leggen. Diezelfde volwassenen dienen een voorbeeld te zijn voor de jeugd.
Laten we het komend seizoen nog beter ons best doen. Want het is al eerder gezegd en geschreven.
Herten,
Het Bestuur.
Alle actieve en niet actieve leden: senior, junior of pupil, of degene die een bestuurlijke functie dan wel een andere begeleidende taak hebben binnen onze voetbalvereniging S.H.H. dienen zich te conformeren aan de gestelde gedragsregels (normen en waarden) binnen onze vereniging.
Van bestuur- en kaderleden wordt verwacht in alle (ook niet bestuurlijke) situaties een voorbeeld te zijn voor anderen. Men brengt de te hanteren gedragsregels ten uitvoer.
Bij thuiswedstrijden:
Bij uitwedstrijden:
Bij trainingen:
Taalgebruik:
Houding/gedrag:
De belangrijke rol van ouders bij het ondersteunen van het kind in de sport is onomstreden. Onderstaand volgen een aantal tips waar U als ouders wellicht iets aan zult hebben:
Afspraken en regels mag je vergelijken met verkeersregels: als iedereen zich er aan houdt, loopt het verkeer het beste. Voor samenwerking geldt hetzelfde: iedereen weet waar hij aan toe is en wanneer hij wat moet doen. Als je je niet aan de afspraken houdt, breng je anderen in de problemen.
We staan samen voor een klus. Als iedereen doorwerkt is de klus het snelste geklaard. Mensen vinden het vervelend als de een meer moet doen dan de ander. Dan wordt er namelijk niet echt samen gewerkt.
Als je je ergert aan anderen, werkt u niet zo prettig. Daarom kan je het maar beter duidelijk en op een correcte manier zeggen wat je dwarszit. Benader alleen degene die het aangaat.
Roddelen is mensen zwartmaken als ze er niet bij zijn. Als je roddelt verlies je veel energie en het levert niets op, alleen maar een slechte sfeer.
Als je samenwerkt probeer je samen oplossingen te vinden. Dat betekent dat je kritiek kunt krijgen. Iemand anders vindt dat een andere aanpak meer effect heeft. Denk er over na, bedank de ander voor het advies en beslis zelf wat je er mee gaat doen: toepassen of niet, natuurlijk wel binnen de gemaakte afspraken. Het bestuur is er ter ondersteuning van het nemen van de juiste beslissingen.
Mensen verschillen van elkaar. Iedereen heeft een verschillend karakter, achtergrond en is verschillend opgevoed. Houd daar rekening mee, dan verloopt de samenwerking prettiger.
"Twee weten meer dan één" is een bekend spreekwoord. Zo is het ook met samenwerken. Door na te denken over hetgeen er van je verwacht wordt en hoe dit verbeterd kan worden, vergroot je betrokkenheid en motivatie en vaak kan het werk effectiever gedaan worden. Probeer anderen te helpen. In een team werk je niet alleen. Elk team of groep heeft een gezamenlijk doel. Door elkaar te helpen daar waar nodig of wenselijk is kan het werk sneller en efficiënter gedaan worden. Dit vergroot ook de teamgeest en het plezier.
Mensen werken prettig als ze te horen krijgen wat ze goed doen. Het geeft meer zelfvertrouwen. Geef dus niet alleen kritiek, maar ook complimenten.
Een ander helpen is prima, maar beloof geen dingen die je niet waar kunt maken. Je eigen werk gaat voor. Als mensen verwachten dat je ze helpt en je doet dat niet, dan leidt dit tot ongenoegen en irritaties.